Langture – afsted, til søs!

Al roning uden for dagligt rofarvand er per definition langtursroning. En aftentur til Norsminde på 40 km efter fiskedeller er en langtur – 300 km på en uge i den svenske skærgård med telt og trangia er også en langtur.

Spørger du en roer i ARA til vedkommendes tidligere langture, åbner du formentlig den store skuffe med anekdoter. Langturene er noget særligt i ARA, og der skabes altid en masse minder på disse ture. Nogle gange strabadser, andre gange nydelse – oftest en kombination. Man bliver smadder sulten, får ondt ét eller andet sted (eller flere!), vejret er måske ustadigt osv. Men så finder man en fantastisk smuk teltplads, et lækkert ø-bageri, vinden og bølgerne lægger sig, eller én i båden fortæller noget sindssygt sjovt.

En langtur kan være primitivt med overnatning på en øde strand i sovepose eller i telt med madlavning over bål og morgentoilette i vandkanten. Men det kan også være luksus, hvor vi har booket overnatning et sted og spiser på restaurant. Det er også meget almindeligt at overnatte i andre roklubber, som er gæstfri når bare man spørger på forhånd.

Hvert år arrangerer vi flere fælles langture i Roklubben ARA. I foråret og efteråret er der som regel en eller flere ture på Gudenåen, hvor vi kører bådene til Skanderborg og ror til Ry, Tange og evt. Randers. Årets længste klubtur er Sommerlangturen, hvor vi er væk en hel uge. Tidligere har vi roet på Sognefjorden i Norge, Themsen i London, ligesom vi har været i Berlin, Stockholm, Flensborg m.m.

Det er altid muligt at arrangere sine egne langture, så længe en af klubbens langtursstyrmænd er med. Også nye medlemmer kan tage initiativet!